Siirry suoraan sisältöön
renkaat_desktop
Lisävalot
Continental

Lisävalot autoosi

Parempaa näkyvyyttä pimeällä!

Hyvät välineet ja osaavat tekijät

Parempaa näkyvyyttä pimeällä

Lisävalot autossa tuovat tarvittavaa valoa maastoon ja pimeille tienpenkoille juuri silloin kun on kaikkein pimein ja synkin aika vuodesta. Lisävalojen antamaan paremman näkyvyyden ansiosta autoilija pystyy havaitsemaan vaaratilanteet helpommin ja näin pystyy reagoimaan ajoissa jarruttamalla tai väistämällä pimeässä vaanivaa estettä.

Parantuneen tekniikan ansiosta uudet lisävalot ovat myös tehokkaampia verrattuna edeltäjiinsä ja käyttävät toiminnassaan vähemmän sähköä. Myös lainsäädäntö on helpottanut ja selkeyttänyt omalta osaltaan sekä lisävalojen määrää että niiden asentamiseen liittyviä seikkoja.

Lue lisää lisävaloihin liittyvästä säädöksestä.

Lisävalaisimia saa olla pariton määrä

Trafin asetusten mukaisesti omien pitkien ajovalojen lisäksi autoonsa saa asentaa 1-3 lisävaloa, joiden referenssiarvo ei saa ylittää lukua 100. Referenssiarvo kertoo valon määrän pinta alalla eli käytännössä valokeilan voimakkuuden. Laskemalla yhteen auton omien kaukovalojen referenssiarvot (luku löytyy umpiosta) sekä kaikkien lisävalojen (max 3 kpl) referenssilukemat yhteen, summa ei saa olla yli 100.
Mikäli referenssiluku nousee tätä suuremmaksi, on valojärjestelmään asennettava erillinen kytkin jolla estetään yhtä aikaa kytkettävissä olevien valaisimien referenssiluvun ylittyminen. Käytännössä tämä tapahtuu niin, että poistetaan auton omat kaukovalot käytöstä ja vapautuneet referenssiarvot siirretään lisävaloja varten.

lisavalo destsku

Ledit syrjäyttivät vanhan tekniikan

Kymmenisen vuotta sitten tuli tekniikka myös auton lisävaloihin. Ledeillä tuotettu valo on paljon tehokkaampaa kuin halogeenien. Myös tarkemmin muotoilulla valokeilalla on saatu vähennettyä muita autoilijoita häiritsevää hajavaloa paremmin. Ledit ovat käytössä pitkäikäisempiä, taloudellisempia sekä niiden hinta-laatusuhde on kuluttajan näkökulmasta paras. Led tekniikka voi myös käyttää missä tahansa autossa huolimatta siitä, millainen auton oma valotekniikka on.

Pyöreät vaihtuivat paneeliin

Lisävalojen hankinnassa painavat myös esteettiset asiat, varsinkin uusien autojen omistajilla. Joihinkin automalleihin sopivat paremmin perinteiset pyöreät mallit, mutta yhä suositummaksi on noussut pitkänomainen ledpaneeli, joka on kooltaan noin rekisterikilven levyinen. Pitkän mallisen ledpaneelin tuottama valoteho riittää mainiosti lisävalon lähteeksi, joten näin autonomistaja pärjää kustannustehokkaasti yksi ainoalla valaisimella.

lisval2 edit

Lisäkaukovalojen asennus ja kytkentä

Yleisimmin lisävalo asennetaan henkilöautossa rekisterikilven yläpuolelle, mutta se on mahdollista asentaa myös auton katolle esimerkiksi pakettiautoissa. Kattoasennuksessa pitää huomioida tarkasti lisävalon suuntaus, ettei valo heijastelee konepellistä tai tuulilasista.
Autojen lisääntyneen sähköistymisen myötä myös lisävalojen asentaminen on tullut monin verroin monimutkaisemmaksi ja pienikin virheliike saattaa aiheuttaa autossa isommankin sähköongelman. Lisävalojen asentaminen varsinkin uudempiin autoihin kuuluukin siksi ammattilaisille. Helpoin ja turvallisin tapa on jättää kaikki sähköasennustyöt asiantuntevien mekaanikkojen käsiin ja varmistaa sillä, että autosi on hyvissä käsissä.

Lisävalot autoosi

Parempaa näkyvyyttä pimeällä!

Parempaa näkyvyyttä pimeällä

Lisävalot autossa tuovat tarvittavaa valoa maastoon ja pimeille tienpenkoille juuri silloin kun on kaikkein pimein ja synkin aika vuodesta. Lisävalojen antamaan paremman näkyvyyden ansiosta autoilija pystyy havaitsemaan vaaratilanteet helpommin ja näin pystyy reagoimaan ajoissa jarruttamalla tai väistämällä pimeässä vaanivaa estettä.

Parantuneen tekniikan ansiosta uudet lisävalot ovat myös tehokkaampia verrattuna edeltäjiinsä ja käyttävät toiminnassaan vähemmän sähköä. Myös lainsäädäntö on helpottanut ja selkeyttänyt omalta osaltaan sekä lisävalojen määrää että niiden asentamiseen liittyviä seikkoja.

Lue lisää lisävaloihin liittyvästä säädöksestä.

Lisävalaisimia saa olla pariton määrä

Trafin asetusten mukaisesti omien pitkien ajovalojen lisäksi autoonsa saa asentaa 1-3 lisävaloa, joiden referenssiarvo ei saa ylittää lukua 100. Referenssiarvo kertoo valon määrän pinta alalla eli käytännössä valokeilan voimakkuuden. Laskemalla yhteen auton omien kaukovalojen referenssiarvot (luku löytyy umpiosta) sekä kaikkien lisävalojen (max 3 kpl) referenssilukemat yhteen, summa ei saa olla yli 100.
Mikäli referenssiluku nousee tätä suuremmaksi, on valojärjestelmään asennettava erillinen kytkin jolla estetään yhtä aikaa kytkettävissä olevien valaisimien referenssiluvun ylittyminen. Käytännössä tämä tapahtuu niin, että poistetaan auton omat kaukovalot käytöstä ja vapautuneet referenssiarvot siirretään lisävaloja varten.

lisavalo destsku

Ledit syrjäyttivät vanhan tekniikan

Kymmenisen vuotta sitten tuli tekniikka myös auton lisävaloihin. Ledeillä tuotettu valo on paljon tehokkaampaa kuin halogeenien. Myös tarkemmin muotoilulla valokeilalla on saatu vähennettyä muita autoilijoita häiritsevää hajavaloa paremmin. Ledit ovat käytössä pitkäikäisempiä, taloudellisempia sekä niiden hinta-laatusuhde on kuluttajan näkökulmasta paras. Led tekniikka voi myös käyttää missä tahansa autossa huolimatta siitä, millainen auton oma valotekniikka on.

Pyöreät vaihtuivat paneeliin

Lisävalojen hankinnassa painavat myös esteettiset asiat, varsinkin uusien autojen omistajilla. Joihinkin automalleihin sopivat paremmin perinteiset pyöreät mallit, mutta yhä suositummaksi on noussut pitkänomainen ledpaneeli, joka on kooltaan noin rekisterikilven levyinen. Pitkän mallisen ledpaneelin tuottama valoteho riittää mainiosti lisävalon lähteeksi, joten näin autonomistaja pärjää kustannustehokkaasti yksi ainoalla valaisimella.

lisval2 edit

Lisäkaukovalojen asennus ja kytkentä

Yleisimmin lisävalo asennetaan henkilöautossa rekisterikilven yläpuolelle, mutta se on mahdollista asentaa myös auton katolle esimerkiksi pakettiautoissa. Kattoasennuksessa pitää huomioida tarkasti lisävalon suuntaus, ettei valo heijastelee konepellistä tai tuulilasista.
Autojen lisääntyneen sähköistymisen myötä myös lisävalojen asentaminen on tullut monin verroin monimutkaisemmaksi ja pienikin virheliike saattaa aiheuttaa autossa isommankin sähköongelman. Lisävalojen asentaminen varsinkin uudempiin autoihin kuuluukin siksi ammattilaisille. Helpoin ja turvallisin tapa on jättää kaikki sähköasennustyöt asiantuntevien mekaanikkojen käsiin ja varmistaa sillä, että autosi on hyvissä käsissä.