TPMS
Automaattinen rengaspaineen
valvontajärjestelmä tuo turvallisuutta ja säästää rahaa
EU-asetuksen mukaan tulee kaikkien marraskuun 2012 jälkeen tyyppihyväksyttyjen autojen olla varustettu automaattisella rengaspaineen valvontajärjestelmällä (TPMS, eli Tire Pressure Monitoring System). Kyseinen asetus astui voimaan 1.11.2014. TPMS-järjestelmä edesauttaa turvallisuutta ja vähentää polttoaineen kulutusta.
Rengaspaineilla on myös huomattava vaikutus renkaan käyttöikään sekä ajo-ominaisuuksiin. TPMS-järjestelmä voi olla joko aktiivinen tai passiivinen. Aktiivisessa järjestelmässä jokaisessa renkaassa on erillinen paineanturi, joka lähettää tiedon rengaspaineesta, ja yleensä myös lämpötilasta, ohjaamoon kuljettajan nähtäville. Passiivinen järjestelmä perustuu taas renkaiden pyörimisnopeuteen, joka mitataan ABS-järjestelmän kautta.
Autovalmistajat siis päättävät kumpaa järjestelmää käyttävät. Määräys ei koske vanhojen autojen omistajia. Mikäli käytetyssä autossa ei ole paineenvalvontajärjestelmää, ei sitä tarvitse jälkikäteen asentaa. Helpoin tapa järjestelmän todentamiseen on tarkistaa auton valmistusajankohta sekä kojelaudan varoitusvalot.
TPMS varoitusvalo näyttää tältä:
Käynnistyksen yhteydessä kojelaudassa näkyy kyseinen varoitusvalo, mutta mikäli järjestelmä ja paineet ovat kunnossa, varoitusvalo sammuu parin sekunnin kuluttua käynnistyksestä. Trafin viimeisimmän linjauksen mukaan järjestelmä tulee olla kytkettynä uuteen ajoneuvoon sen myyntihetkellä.
Rengaspaineanturit tulee olla ensimmäisessä rengasvannesarjassa, jolla ajoneuvo on rekisteröity. Jälkiasennettuihin rengassetteihin antureita ei ole pakko asentaa ja järjestelmän voi jopa sammuttaa, mikäli valmistaja on antanut siihen mahdollisuuden. Järjestelmän käyttö on suositeltavaa alhaisen rengaspaineen aiheuttamien lisäkulujen, kuten korkeamman polttoaineen kulutuksen sekä renkaiden ennenaikaisen kulumisen välttämiseksi. Se auttaa myös ehkäisemään vaaratilanteita, sillä vajailla rengaspaineilla ajoneuvo käyttäytyy arvaamattomasti.
Tarjoamme Rengas Turussa täyden rengaspaineantureiden testaus-, nollaus ja ohjelmointipalvelun. Toisin sanoen kaiken tähän TPMS-järjestelmään liittyvän tiedon ja taidon. Uudet tarvikeanturit sopivat lähes autoon kuin autoon ja ovat usein alkuperäisantureita antureita edullisempia. Antureina käytämme vain laadukkaita markkinajohtajia, kuten Autel, Cub, Schrader, Huf jne.
TPMS
Automaattinen rengaspaineen
valvontajärjestelmä
Automaattinen rengaspaineen
valvontajärjestelmä tuo turvallisuutta ja säästää rahaa
EU-asetuksen mukaan tulee kaikkien marraskuun 2012 jälkeen tyyppihyväksyttyjen autojen olla varustettu automaattisella rengaspaineen valvontajärjestelmällä (TPMS, eli Tire Pressure Monitoring System). Kyseinen asetus astui voimaan 1.11.2014. TPMS-järjestelmä edesauttaa turvallisuutta ja vähentää polttoaineen kulutusta.
Rengaspaineilla on myös huomattava vaikutus renkaan käyttöikään sekä ajo-ominaisuuksiin. TPMS-järjestelmä voi olla joko aktiivinen tai passiivinen. Aktiivisessa järjestelmässä jokaisessa renkaassa on erillinen paineanturi, joka lähettää tiedon rengaspaineesta, ja yleensä myös lämpötilasta, ohjaamoon kuljettajan nähtäville. Passiivinen järjestelmä perustuu taas renkaiden pyörimisnopeuteen, joka mitataan ABS-järjestelmän kautta.
Autovalmistajat siis päättävät kumpaa järjestelmää käyttävät. Määräys ei koske vanhojen autojen omistajia. Mikäli käytetyssä autossa ei ole paineenvalvontajärjestelmää, ei sitä tarvitse jälkikäteen asentaa. Helpoin tapa järjestelmän todentamiseen on tarkistaa auton valmistusajankohta sekä kojelaudan varoitusvalot.
TPMS varoitusvalo näyttää tältä:
Käynnistyksen yhteydessä kojelaudassa näkyy kyseinen varoitusvalo, mutta mikäli järjestelmä ja paineet ovat kunnossa, varoitusvalo sammuu parin sekunnin kuluttua käynnistyksestä. Trafin viimeisimmän linjauksen mukaan järjestelmä tulee olla kytkettynä uuteen ajoneuvoon sen myyntihetkellä.
Rengaspaineanturit tulee olla ensimmäisessä rengasvannesarjassa, jolla ajoneuvo on rekisteröity. Jälkiasennettuihin rengassetteihin antureita ei ole pakko asentaa ja järjestelmän voi jopa sammuttaa, mikäli valmistaja on antanut siihen mahdollisuuden. Järjestelmän käyttö on suositeltavaa alhaisen rengaspaineen aiheuttamien lisäkulujen, kuten korkeamman polttoaineen kulutuksen sekä renkaiden ennenaikaisen kulumisen välttämiseksi. Se auttaa myös ehkäisemään vaaratilanteita, sillä vajailla rengaspaineilla ajoneuvo käyttäytyy arvaamattomasti.
Tarjoamme Rengas Turussa täyden rengaspaineantureiden testaus-, nollaus ja ohjelmointipalvelun. Toisin sanoen kaiken tähän TPMS-järjestelmään liittyvän tiedon ja taidon. Uudet tarvikeanturit sopivat lähes autoon kuin autoon ja ovat usein alkuperäisantureita antureita edullisempia. Antureina käytämme vain laadukkaita markkinajohtajia, kuten Autel, Cub, Schrader, Huf jne.