
Lisävalot
Lisävalot – parempaa näkyvyyttä pimeällä
Lisävalot autossa tuovat tarvittavaa valoa maastoon ja pimeille tienpenkoille juuri silloin, kun on kaikkein pimein ja synkin aika vuodesta. Lisävalojen antaman paremman näkyvyyden ansiosta autoilija pystyy havaitsemaan vaaratilanteet helpommin ja näin pystyy reagoimaan ajoissa jarruttamalla tai väistämällä pimeässä vaanivaa estettä.
Parantuneen tekniikan ansiosta uudet lisävalot ovat myös tehokkaampia verrattuna edeltäjiinsä ja käyttävät toiminnassaan vähemmän sähköä. Myös lainsäädäntö on helpottanut ja selkeyttänyt omalta osaltaan sekä lisävalojen määrää että niiden asentamiseen liittyviä seikkoja.
Lue lisää lisävaloihin liittyvästä säädöksestä
Lisävalaisimia saa olla pariton määrä
Trafin asetusten mukaisesti omien pitkien ajovalojen lisäksi autoon saa asentaa 1- 3 lisävaloa, joiden referenssiarvo ei saa ylittää lukua 100. Referenssiarvo kertoo valon määrän pinta-alalla eli käytännössä valokeilan voimakkuuden. Laskemalla yhteen auton omien kaukovalojen referenssiarvot (luku löytyy umpiosta) sekä kaikkien lisävalojen (maks. 3 kpl) referenssilukemat yhteen, summa ei saa olla yli 100.
Mikäli referenssiluku nousee tätä suuremmaksi, on valojärjestelmään asennettava erillinen kytkin, jolla estetään yhtä aikaa kytkettävissä olevien valaisimien referenssiluvun ylittyminen. Käytännössä tämä tapahtuu niin, että poistetaan auton omat kaukovalot käytöstä ja vapautuneet referenssiarvot siirretään lisävaloja varten.
Ledit syrjäyttivät vanhan tekniikan
Kymmenisen vuotta sitten tuli led-tekniikka myös auton lisävaloihin. Ledeillä tuotettu valo on paljon tehokkaampaa kuin halogeenien. Myös tarkemmin muotoillulla valokeilalla on saatu vähennettyä muita autoilijoita häiritsevää hajavaloa paremmin.
Ledit ovat käytössä pitkäikäisempiä, taloudellisempia sekä niiden hinta-laatusuhde on kuluttajan näkökulmasta paras. Led-tekniikkaa voi myös käyttää missä tahansa autossa huolimatta siitä, millainen auton oma valotekniikka on.
Pyöreät vaihtuivat paneeliin
Lisävalojen hankinnassa painavat myös esteettiset asiat, varsinkin uusien autojen omistajilla. Joihinkin automalleihin sopivat paremmin perinteiset pyöreät mallit, mutta yhä suositummaksi on noussut pitkänomainen ledpaneeli, joka on kooltaan noin rekisterikilven levyinen. Pitkänmallisen ledpaneelin tuottama valoteho riittää mainiosti lisävalolähteeksi, joten näin auton omistaja pärjää kustannustehokkaasti yhdellä ainoalla valaisimella.
Lisäkaukovalojen asennus ja kytkentä
Yleisimmin lisävalo asennetaan henkilöautossa rekisterikilven yläpuolelle, mutta se on mahdollista asentaa myös auton katolle esimerkiksi pakettiautoissa. Kattoasennuksessa pitää huomioida tarkasti lisävalon suuntaus, ettei valo heijastele konepellistä tai tuulilasista.
Autojen lisääntyneen säihköistymisen myötä myös lisävalojen asentaminen on tullut monin verroin monimutkaisemmaksi ja pienikin virheliike saattaa aiheuttaa autossa isommankin sähköongelman. Lisävalojen asentaminen varsinkin uudempiin autoihin kuuluukin siksi ammattilaisille. Helpoin ja turvallisin tapa on jättää kaikki sähköasennustyöt asiantuntevien mekaanikkojemme käsiin ja varmistaa sillä, että autosi on hyvissä käsissä.
Esimerkiksi
W-Light Storm parkkivalolla
Mitat 486x73x57mm, tyyppi ref. 45, 120W, jännite 12-48V
Hinta asennettuna 450 €
Sisältäen W-Light Storm parkkivalolla, Night Breaker polttimoparin, kytkentäsarjan, kilpitelineen ja asennuksen
Kysy lisää lisävaloista ja niiden asennuksista sähköpostitse tai soittamalla numeroon 02-510 5311.
Katso tästä muut huollon palvelut »