Takana 30 vuotta ja juhlavuosi jatkuu!
Eletään maaliskuun alkupäiviä 2024. Toimitusjohtaja Marko Rantanen ottaa vastaan Continental Rengas Oy:n vastuullisuusspesialistin Johanna Hukkasen. Tuttavien iloinen jälleennäkeminen alkaa kahvikupillisella ja päivän kuulumisilla.
Pian kuitenkin siirrytään päivän agendaan, joka on ”Rengas Turku katsoo tulevaisuuteen”. Puhutaan siis molempia kiinnostavasta asiasta, renkaanvalmistuksen tuotekehittelystä ja siihen saumattomasti liittyvästä kestävän kehityksen periaatteesta. Rantasella on alalta 30 vuoden kokemus, ja näköala yltää vuoteen 1994.
-Meidän aloittaessa kukaan ei puhunut kierrätyksestä. Loppuun kuluneet renkaatkin kärrättiin kaatopaikalle epämääräiseen monttuun, hän sanoo.
-Hurjaa, nyökkää Hukkanen, nykyäänhän tilanne on se, että rengasteollisuudenkin pitää olla mukana kestävässä kehityksessä ja luoda strategia sen ympärille.
Rengas Turku ja vastuullinen toiminta
Totta onkin, että jokaisen yrityksen on tänä päivänä toimittava mahdollisuuksiensa mukaan vastuullisesti. Rengas Turku lajittelee eri metalli-, muovi- ja romurengasjätteensä kierrätykseen sekä hävittää nesteet ja öljyt asianmukaisella tavalla. Rengashotellin pesuvesiä säästetään valtavasti omalla esipesuveden puhdistuslaitteella.
-Näyttää siltä, että aihe on sisäistetty ja Rengas Turku katsoo tulevaisuuteen ihan tosissaan, toteaa vastuullisuusspesialisti Hukkanen. Continental toi täksi kevääksi markkinoille uuden, entistä vastuullisemmin valmistetun kesärenkaansa, hän huomauttaa. UltraContact NXT-renkaassa on käytetty sen koosta riippuen jopa 65% kierrätys- ja uusiutuvia materiaaleja. Näistä uusiutuvien osuus on 32%, kierrätysmateriaalien 5% ja ISCC-sertifioitujen 28%.
-Rengas löytyy luonnollisesti meidänkin hyllystä. On hienoa että Continental hyödyntää muun muassa juomapulloja ja muuta muovijätettä, joka muuten päätyy polttolaitoksiin tai kaatopaikoille, ja ainakin maailmalla murheellisen usein valtameriin, toteaa Rantanen.
Mutta entä tällaisen renkaan laatu ja suorituskyky? Tosiasiahan on, että renkaan tulee kaikesta huolimatta täyttää esimerkiksi turvallisuuskriteerit.
-Continental UltraContact NXT-renkaalla on kolminkertainen A-luokitus märkäjarrutuksen, melun ja vierintävastuksen osalta eli emme tingi turvallisuudesta ja suorituskyvystä, vakuuttaa Hukkanen. Ja muuten, rengas sopii erinomaisen hyvin myös sähköautoille, hän lisää.
Rengas Turku katsoo tulevaisuuteen
Terve kilpajuoksu rengasvalmistajien kesken jatkuu ja katse on kaikilla tulevaisuudessa. Kova kilpailu kirittää tuotekehittelyä, ja näin markkinoille tulevat renkaat ovat yhä suorituskykyisempiä ja vastuullisemmin valmistettuja. Nokian Tyres rakentaa maailman ensimmäistä kokonaan hiilineutraalia tehdasta Portugaliin, kiinalainen Sailun panostaa isosti tutkimukseen.
Rantanen ja Hukkanen ovat yhtä mieltä siitä, että tämä kaikki hyödyttää koko rengasvalmistuksen alaa, renkaiden jälleenmyyjiä, sekä autoilijaa, jonka turvallisuudesta ja ajomukavuudesta on viime kädessä kysymys. Niin, ja tietysti tätä maapalloa, jonka kamaralla sitä autoa kuljetamme.
Tässä lehdistötiedote Continentalin Portugalin Lousadon tehtaasta tiivistetyssä muodossa:
ISCC- kansainvälisesti tunnustettu sertifikaatti vahvistaa Continentalin noudattavan erityisiä kestävän kehityksen standardeja Lousadon tehtaalla. Se todistaa myös tuotantoprosesseissa käytettyjen raaka-aineiden jäljitettävyyden. Sertifioimalla raaka-aineet Continental voi varmistaa kestävistä kehityksen lähteistä peräisin olevien materiaalien täydellisen jäljitettävyyden.
Katse tulevaisuudessa. Marko Rantanen, Johanna Hukkanen ja Continental Ultra Contact NXT