Siirry suoraan sisältöön

Tuhansien renkaiden mies

Tuhansien renkaiden mies – maan kokenein rengasasiantuntija kertoo

Tuhansien renkaiden mies Tomi Kaartovuori perusti Rengas Turun 1994 yhdessä Marko Rantasen kanssa. Aluksi ostettiin ja myytiin käytettyjä renkaita. Kolmessakymmenessä vuodessa toiminta on mullistunut. Kaartovuori onkin saanut seurata kehitystä ja osallistua siihen aitiopaikalta. Hän kun vastaa Rengas Turun rengashankinnoista ohjenuoranaan yrityksen tarjoaman tuotteen laadun jatkuva kehittäminen asiakkaiden turvallisen autoilun takaamiseksi.

Tomi2

-Ala on kasvanut huikeasti, ja kasvu jatkuu. Rengasvalmistajat kehittävät jatkuvasti uusia malleja, ja myös eri rengaskokoja tuotetaan nykyään aivan eri mittakaavassa kuin ennen. Lisäksi eri autotehtaat pyrkivät luomaan omiin automalleihinsa omat, vain niille sopivat rengasmallit ja -koot.

Kaartovuoren töihin kuuluu olennaisena osana pitää Rengas Turun verkkokaupan sivusto ajan tasalla, jotta asiakaspalvelijat löytävät aina varastosta kullekin asiakkaalle oikeat renkaat, nopeasti ja ilman turhaa odottelua.

”Tässä juuri näkee konkreettisesti alalla tapahtuvan kasvun. Kuvaavaa on, että pelkästään Michelinin kesärenkaita on tietokannassa tuhat riviä!”

Yksityisenä yrityksenä Rengas Turku myy kaikkia rengasmerkkejä eikä ole sidottu minkään valmistajan agendaan. Tämä mahdollistaa isot tietokannat eri renkaita ja sitä kautta asiakkaiden parhaan mahdollisen palvelun.

”Uskallan väittää, että valikoimamme on maan kattavin, lohkaisee Kaartovuori. Ajat sitten polttomoottorilla tai sähköllä.”

Rengasvalmistajien välillä on tänä päivänä jatkuva kilpajuoksu. Tuotekehitys on huipussaan niin Kiinassa kuin Euroopassakin, ja uusia entistä turvallisempia, hiljaisempia, kestävämpiä ja ekologisempia renkaita tuodaan markkinoille. Autoilijoiden kannalta tämä on hyvä asia, kova kilpailu pakottaa kehitystä eteenpäin ja pitää hinnat kurissa. Kaartovuori matkustelee valmistajien kutsumana uusien renkaiden lanseeraustilaisuuksissa, joissa renkaita esitellään testityyppisissä olosuhteissa. Paikan päällä tehdään konkreettisia vertailuja, ja jälleenmyyjätkin voivat suorittaa koeajoja. Talvirenkaiden lanseeraus tapahtuu poikkeuksetta Suomessa tai Ruotsissa.
Kaartovuori haluaa myös muistuttaa nykyisen tieliikennelain vaatimuksista talvirenkaaksi katsottavalle renkaalle.

Tieliikennelain mukaan hyväksyttävästä talvirenkaasta tulee joulukuun alusta lähtien löytyä 3PMSF-symboli eli arkisemmin lumihiutale-merkintä.

symbol2

Vastuulliset ammattiliikkeet eivät muunlaisia talvirenkaita myykään, mutta jokainen voi heti tarkistaa omien renkaidensa merkinnät samalla kun arvioi niiden kunnon muutenkin.

Tieliikennelain nojalla annettu Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräys, jossa talvirenkaista on tarkemmin määrätty, löytyy kokonaisuudessaan täältä:

Lue liikenneturvan yhteyspäälikön Elias Ruuttin vinkit renkaista.

Mutta entä asiantuntijan mielipide ikuisuuskysymykseen kitkat vai nastat?

”Kitkarenkaat ovat parempia kuin koskaan ja lähestyvät turvaominaisuuksiltaan nastarenkaita. Monella säällä ne vastaavatkin jo täysin nastaa. Jäinen tie, jonka pinnalla on vettä, tekee vielä selvän poikkeuksen ja silloin kitkoilla ajavan pitääkin olla aivan erityisen varovainen, sillä pysähtymismatka voi olla tuskallisen pitkä. Toisaalta kitkarenkaat ovat miellyttävän hiljaiset eivätkä kuluta tietä niin kuin nastat tekevät. Asioilla on puolensa. Mutta kun kerrot Rengas Turun rengasmyyjälle missä ajat, paljonko ajat ja millaisella autolla ajat, hän osaa sanoa mitkä renkaat palvelevat sinua kaikkein parhaiten.

Turvallisia kilometrejä!”

Slide
logo artikkeliin
Juhlistamme kolmekymppisiä eri tavoin pitkin vuotta 2024. Ollaan kuulolla.
Juhlistamme kolmekymppisiä eri tavoin pitkin vuotta 2024. Ollaan kuulolla.