Lähdetään siitä, että nykyajan renkaat ovat hyviä. Sekä nasta- että kitkarenkaiden jatkuva kehitystyö on tehnyt ajamisesta entistä turvallisempaa ja mukavampaa.
Erot nasta- ja kitkarenkaiden ominaisuuksissa liittyvät pitoon eri olosuhteissa, ja toisaalta ajomukavuuteen vaikuttaviin tekijöihin, kuten niiden äänekkyyteen tai hiljaisuuteen.
Kitkarenkaiden uusimmat valmistusmateriaalit ja kuviointi on tuonut niiden pito-ominaisuudet lumella jo käytännössä nastarenkaiden tasolle. Jäällä ajettaessa ero nastarenkaan hyväksi on kuitenkin todettavissa. Jarrutusmatka kitkarenkailla on pidempi, joten tilanteiden ennakointi ja oikea ajonopeus nousevat kitkoilla ajettaessa merkittävään asemaan. Voidaan sanoa, että kun haluat maksimoida turvallisuuden vaikeimmissakin olosuhteissa, valitse nastarengas.
Ajo-olosuhteet ovat talviaikaan Etelä- ja Pohjois-Suomessa hieman erilaiset. Niinpä nastat valitaan pohjoisessa useammin kuin etelässä, jossa moni katsoo pärjäävänsä kitkoilla. Etelässä saatetaan ajaa pitkiä aikoja lumettomalla asfaltilla, jolloin kitkarenkaiden vähäisempi melutaso vaikuttaa monen kohdalla rengasvalintaan. Lisäksi nastarengas kuluttaa tien pintaa enemmän lisäten myös pölyn määrää ilmassa, samoin kuin jonkin verran polttoaineen kulutusta.
Kitkarengas ei ole tarkoitettu kesällä käytettäväksi, sillä sen materiaali ja kuviointi on kehitetty talvisiin olosuhteisiin. Toisaalta sen vaihtaminen kesärenkaaseen ei ole yhtä tiukasti aikataulutettu kuin nastarenkaan, jolla ei määrätyn päivämäärän jälkeen kesäaikana enää saa ajaa.
Rengas Turun rautaiset ammattilaiset vastaavat kysymyksiisi oikeasta rengasvalinnasta juuri sinun autoosi. Suoraan hyllystä löytyvät esimerkiksi tämän talven testivoittajat, kitkarenkaissa Continental, nastarenkaissa Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 tai vaikkapa hinta-laatusuhteestaan kiitelty Sailun.
Toimitusjohtaja Marko Rantanen, Rengas Turku Oy, vastaa otsikon kysymykseen:
”Itse ajan kitkarenkailla, tytär nastoilla.” – Asiantuntija on puhunut.